maandag 22 juni 2015

Lunatiek top: gratis patroon!!

Enkele maanden geleden tekende ik voor het eerst zelf een kledingstuk, een batwing top met korte mouwen. Ik maakte mijn eerste versie met een couponstofje gevonden bij Lizzy l'oiseau en het topje kreeg al veel bewondering (vooral van mijn ventje). Verder is het ook een heel comfortabel modelletje en je kan er eventueel een buikje of een vetrolletje mee verdoezelen en dat is ook mooi meegenomen.


De tweede versie besloot ik te maken met een heel soepel tricot stofje dat ik gekocht heb op het Stoffencircus. Doordat het stofje dunner en soepeler is dan de eerste, valt deze top ook anders. Leuk om te zien hoe je met één patroon met verschillende stofjes weer een ander resultaat kan krijgen. 



Nog leuker is dat ik dit patroon gratis wil delen met jullie! Het is één patroondeel dat je 2x aan de stofvouw knipt. Aan de halslijn staan 2 lijnen waarbij je de diepste neemt voor het voorpand. Simpelweg de 2 stofdelen met de goede kanten op elkaar leggen en aan elkaar naaien, omzomen en je hebt een flatterende top! 

Het patroon werd getest op maat S en M, nog niet op L. Ik raad trouwens aan om altijd even na te meten! Om mooi te vallen moet de stof wat rekken rond je heupen. 

Ik zou het heel leuk vinden te zien wat jullie maken met dit patroon, dus deel gerust je foto's of blogposts! Het patroon mag enkel gebruikt worden voor persoonlijk gebruik, en kledingstukken gemaakt met dit patroon mogen dus niet verkocht worden. Gelieve hiervoor respect te hebben :) 


(en een dikke merci aan Jose Vernooy Winkel om het patroon te digitaliseren!)


Opgelet! Kan je geen reactie plaatsen, dan kan dit je waarschijnlijk helpen!

48 opmerkingen:

  1. goed gedaan, en hij is super mooi ….

    BeantwoordenVerwijderen
  2. ga ik ook pr'oberen. ben nog maar "beginner", dus hopelijk lukt het me zo goed als jou

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Lieve, veel succes ermee! Het is echt wel een patroon dat geschikt is voor beginners, er wel rekening mee houden dat je met tricot werkt als je dat niet gewend bent. Ik zou het leuk vinden als je je resultaat laat zien :)

      Verwijderen
  3. dank u wel!! Super simple en super elegant!!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dankjewel, en ik hoop dat je er ook plezier aan hebt!

      Verwijderen
  4. om patroon af te printen, noet ik FIT TO PAGE doen og niet???

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Je moet het gewoon op ware grootte printen, wel even het controlevierkant nameten :)

      Verwijderen
    2. Goeie tip! ik ben een beginner en dacht wel een goed patroon te krijgen door het op A3 papier te printen...het werd een groot patroon:)

      Verwijderen
  5. Het is een topper tamara! Hij wordt overal in nl gemaakt, en heel graag gedaan dat digitaliseren, want jij en de andere feeën zijn ook echt toppers!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoe digitalis ever je zo,n patroon? Specials software?

      Verwijderen
  6. Het is een topper tamara! Hij wordt overal in nl gemaakt, en heel graag gedaan dat digitaliseren, want jij en de andere feeën zijn ook echt toppers!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Het is een topper tamara! Hij wordt overal in nl gemaakt, en heel graag gedaan dat digitaliseren, want jij en de andere feeën zijn ook echt toppers!

    BeantwoordenVerwijderen
  8. hoi heem mooi maar een vraagje hoe geraak ik aan dit patroon ben nog nieuw hier

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Op de zin "klik hier voor het gratis patroon" klikken, dan opent het pdf-bestand. Dat kan je dan opslaan en afprinten. Succes ermee!

      Verwijderen
  9. Dit is wel een heel klein shirtje. Voor maatje 36? Ik heb er toch een aantal cm's moeten bijtekenen en de mouwen gewoon verkort.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Heb je vergeleken met het controlevierkant zodat je zeker juist geprint hebt? Ik heb een 36 en voor mij is ie prima hoor...

      Verwijderen
  10. Ziet er heel leuk uit. Ga ik zeker eens uitproberen.

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Ooh, echt het soort topje dat ik graag draag! Inderdaad ideaal om een buikje te verstoppen ;)
    Ga dat deze week eens printen en maken. Thx om het patroon te delen <3

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Ik kan het patroon niet printen. Pagina 1, 2, 3 en 8 lukt en op de andere bladzijden staat wel tekst, maar geen patroon als ik het print. Het staat er nochtans wel op als ik het opsla en dan bekijk. Hoe kan ik dit verhelpen?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Oei, geen idee.. ik wil het origineel wel mailen als je mij een mailtje stuurt naar tstraetemans @ gmail.com

      Verwijderen
  13. Nu ik je nieuwe versie zag langskomen op IG bedacht ik me dat ik nog een exemplaar in de kast hebt liggen dat nog omgezoomd moet worden☺️
    Het is een erg tof patroon, dankjewel!

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Een super mooi shirt hoor! Staat klaar om uit te printen en de zoektocht naar een mooi stofje kan beginnen.
    Misschien een domme vraag maar hoeveel stof heb je ervoor nodig?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat is zeker geen domme vraag, maar het hangt af van de maat en van de stofbreedte.

      De lengte van de top is zo'n 70-75cm, maar afhankelijk van de breedte van je stof, ga je voor- en achterkant langs elkaar kunnen leggen of niet... Bij een M heb je zeker een stofbreedte van 140cm nodig.

      Verwijderen
  15. Hoi! Echt super mooie shirtjes!! Kun je mij vertellen van wat voor stof de eerste is gemaakt?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. De bovenste is gemaakt van een heel stevige en vrij dikke tricot.

      Verwijderen
  16. Kan het dat de lijnen van de maten soms omgekeerd staan?

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Een heel leuk t shirt... ik heb het patroon gedownload en ga het eerstdaags ook eens proberen. Ziet er niet zo moeilijk uit, of heb ik het mis? Alvast bedankt voor het patroon! Groetjes

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dankjewel! Veel succes, het is simpel om te maken, maar mocht je vragen hebben mag je me altijd contacteren (best via een bericht op mijn facebookpagina Lunatiek).

      Verwijderen
  18. Bedankt voor dit leuke patroon, dit is echt een tijdloos model.

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Bedankt voor het delen van dit patroon
    Maar moet ik de randen bijknippen of zo aan mekaar plakken

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Ik ben een beginneling en dit ziet er zalig uit! Is er een werkbeschrijving ergens te vinden? Bedankt!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Voor- en achterpand met de goede kanten op elkaar leggen, schoudernaden spelden en vaststikken. Zijnaden van mouw tot onderzijde vastspelden en stikken. Eventueel de naden afwerken met een zigzag of overlock. De mouwboorden en onderboord afwerken met zigzag of overlock, omslaan, strijken en vaststikken met een rekbare steek. De halsboord 2x omslaan en omstikken.

      Meer vragen, laat maar weten! Succes!

      Verwijderen
  21. Ik heb de L gemaakt voor mezelf , maar heb enkele cm extra bij de mouwen en heup moeten toevoegen. Verder een superpatroon welke ik zeker nog vaker ga gebruiken.

    BeantwoordenVerwijderen
  22. Is dit shirt ook te maken met een stof die niet rekt?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Enige rek is wel nodig... iemand heeft de top wel eens gemaakt met een voorpand zonder rek en een achterpand met rek en dat ging goed.

      Verwijderen
  23. Moet ik bij het knippen van de stof extra cm voorzien om te zomen? Of moet mijn stof knippen tegen de rand van patroon? Groetjes

    BeantwoordenVerwijderen
  24. Ik heb hem zojuist gemaakt en erg leuk!! Ik ga hem zeker vaker maken. Ik wilde een foto posten maar zie niet waar dit moet.
    Enkele aanpassingen die ik heb gedaan:
    - beleg aan de hals gemaakt
    - boordjes van het zelfde stof aan de mouwen gezet en de mouw ook 3 cm korter gemaakt
    - boordjes van hetzelfde stof aan de onderkant, deze had alleen iets groter gemogen maar gelukkig valt dit niet op doordat hij al vrij lang is van zichzelf en hij nu toch nog over de boord valt..
    Super patroon dank je wel. Ik denk erover om hem te verlengen voor een jurk..of de mouwen iets te verlengen en dan met brede boord voor in het najaar/winter..

    BeantwoordenVerwijderen
  25. Deze reactie is verwijderd door de auteur.

    BeantwoordenVerwijderen
  26. Good day. Quick loans Service available here. I am a private loan lender that gives out both business and personal loans to individual at a low interest rate of 2% no matter your location. If you are interested Contact me (Whats App) number:+917310847059 sumitihomelend@gmail.com Mr. Sumiti

    BeantwoordenVerwijderen


  27. GOEDE DAG, ik ben hier om u goed nieuws te brengen van PROF CINDY INVESTMENTS Leningaanbieding, blanco ATM-kaarten en Bitcoin-investeringen. Heb je geprobeerd een echte geldschieter te krijgen, ik kreeg mijn zakelijke lening van €640.000,00 van prof. Cindy Alberto VORIGE WEEK om een bedrijf op te starten. Heeft u een lege ATM-kaart of bitcoin nodig en was het een probleem om er een te krijgen? Hier is Prof Cindy Investments Blank ATM Card Offer, Lening Offer, Bitcoin/Recovery Offer gemakkelijk en betaalbaar te krijgen en het kan 48 uur nadat u uw bestelling bij haar heeft geplaatst bij u worden afgeleverd per e-mail profcindyinvestments@hotmail.com

    BeantwoordenVerwijderen
  28. Hallo, Mijn naam is Claudia Klein, ik ben financieel medewerker, ik geef leningen en andere financiële diensten en ik vertegenwoordig Spotcap Global Financial Services.

    Spotcap Global Financial services is een uitgebreid en betrouwbaar leningbedrijf en we bieden allerlei soorten leningdiensten aan, zoals; Persoonlijke lening, zakelijke lening, hypotheeklening en nog veel meer. Als u dringend behoefte heeft aan leendiensten, raad ik u aan contact op te nemen met mijn kantoor via | spotcapglobalservices@gmail.com | of stuur een sms via WhatsApp via: +31642117819 | en binnen 24 uur een lening op uw rekening hebben, omdat wij over de hele wereld uitstekende leendiensten bieden.

    Wij bieden zowel langlopende als kortlopende leningen, gedekte en ongedekte leningen en daarnaast kunt u tot 15 miljoen euro lenen tegen een rentepercentage van 3% op jaarbasis met een terugbetalingsperiode van 1 tot 30 jaar. Mijn bedrijf helpt u verschillende doelen te bereiken met een breed scala aan leningproducten.

    Ik erken het feit dat het verkrijgen van een legitieme lening altijd een groot probleem is geweest. Voor individuen die een financieel probleem hebben en daar een oplossing voor nodig hebben, vinden veel mensen het zo moeilijk om een aandelenlening te krijgen van hun lokale banken of andere financiële instellingen vanwege hoge rente, onvoldoende onderpand, schuld/inkomensratio, lage kredietscore of andere redenen

    Geen wachttijden of stressvolle bankbezoeken meer. Onze service is 24/7 beschikbaar - u kunt een lening krijgen en uw transacties voltooien waar en wanneer u maar wilt

    Wij bieden 24 uur per dag leendiensten van wereldklasse. Voor vragen / vragen? - Stuur een e-mail naar | spotcapglobalservices@gmail.com | of stuur een sms via WhatsApp via: +31642117819 | & Ontvang direct een reactie

    Uw familie, vrienden en collega's hoeven niet te weten dat u weinig geld heeft. Schrijf ons gewoon en u ontvangt een lening.

    Jouw financiële vrijheid ligt in jouw handen!!

    BeantwoordenVerwijderen