zondag 25 september 2016

Liefde voor papier: de boekenjagers

Ik heb al een tijdje een e-reader en gebruik 'm ook wel veel, maar toch hou ik nog altijd van echte boeken. Het nadeel is wel een overvolle boekenkast waar toch ook een heleboel boeken tussen staan die ik wel goed vind, maar waarschijnlijk toch niet zal herlezen. Enkele van die boeken stak ik al in de Boekenbox een straat verderop, maar nu is er nog een leuk alternatief! Boeken te vondeling leggen voor boekenjagers, ook wel eens Pokémon Go voor boekenliefhebbers genoemd. Ik had al gehoord dat het initiatief "Chasseurs de livres" een succes was in Wallonië en nu komt het ook op gang bij ons!


Het systeem is simpel. Degene die een boek wil afstaan legt het boek - samen met een begeleidend briefje en best in een doorzichtig plastic zakje - op een leuke plek. Je trekt een foto van het boek, en eventueel ook van de verstopplaats (of het boek op de verstopplek) en je plaatst je vondeling op de Facebookgroep De boekenjagers waarbij je aangeeft waar het boek gezocht en gevonden kan worden. De boekenjagers kunnen dan op zoek gaan naar jouw boek maar ook een toevallige passant kan jouw boek vinden. Met een beetje geluk wordt de vondst gemeld op de facebookpagina en wordt na het lezen ervan het boek opnieuw verstopt.


Vandaag maakte ik mijn eerste vondeling klaar en zette hem in het zonnetje op een pleintje in Hasselt. Benieuwd of ik ga horen wie 'm vindt! Interesse om zelf op jacht te gaan of om een paar boeken te verstoppen? Meld je dan zeker aan op de Facebookpagina van De boekenjagers waar je kan zien waar er boeken wachten om gevonden te worden en waar je ook zelf je verstopte boeken kan melden.

14 opmerkingen:

  1. Heel tof initiatief ! Lijkt me echt leuk.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Oh dat is een tof idee. Nog niet van gehoord. Ik lees elk boek ook maar 1 keer omdat er nog zoveel boeken zijn die ik wil lezen. Ik wissel e-reader ook af met echte boeken. Ik ga naar die facebookpagina.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Er zijn bepaalde boeken die ik herlees, boeken waarvan ik denk dat ze nog meer te bieden hebben bij een tweede of derde keer lezen... en boeken waar ik zo van hou dat ik ze gewoon met plezier nog eens lees... maar uiteindelijk zijn er dat niet zoveel en staan de meeste boeken in mijn kast daar maar gewoon te staan...

      Verwijderen
  3. Awel dit kende ik nog niet maar wat een leuk initiatief! Heel wat beter dan die pokemon rage :-) Ik ga zeker een kijkje nemen!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. En het wordt vooral leuker hoe meer leden er zijn zodat er overal leden zitten die verstoppen en jagen :)

      Verwijderen
  4. Zo leuk. Ga ik zeker ook eens doen. En dat is wel heel wat interessanter dan pokemon go. ;)

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Leuk initiatief! Meestal haal ik mijn boeken in de bib, maar misschien moet ik toch eens in mijn voorraad kijken :-)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Of eerst op een boek jagen en het na het lezen weer verstoppen :)

      Verwijderen
  6. Oh leuk. Intussen koop ik meestal een boeken tenzij ik andere cadeau krijg want de kast is hier al lang te klein met twee lezers in huis

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja, hier zit die kast ook al overvol, dus eigenlijk geen slecht idee om er een aantal te gaan verstoppen :)

      Verwijderen
  7. Leuk initiatief! Heb me juist aangemeld! Ik ben nog altijd lezer van "ouderwetse" boeken!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Heel leuk, Annie! Wie weet verstop ik er wel eens eentje in jouw buurt ;)

      Verwijderen