woensdag 8 februari 2017

Een babymutsje voor onze nieuwe spruit! (met gratis patroontje)

Op 23 januari werd onze tweede zoon geboren, op net geen 39 weken. Cas is een gezond en rustig kereltje en lijkt uiterlijk sterk op zijn grote broer. En Giel, die is tot nu toe een fantastische grote broer, helemaal verliefd op dat kleine wezentje, en zorgzaam voor zowel baby als mama. Nu het pijnlijkste herstel bij mij achter de rug is hoop ik terug wat momentjes achter de naaimachine te kunnen zitten, al zal dat natuurlijk een beetje afhangen van dat klein mormeltje ;)



Sinds een week lukt het me ook weer de afstand naar school te voet af te leggen, ondertussen zelfs al een paar keer per dag en Cas gaat dan meestal ook mee. In deze periode van het jaar moet je natuurlijk zorgen voor warme kleertjes - zoals het Ted kruippakje dat ik een tijdje geleden al maakte en al is het nog een stuk te groot, het komt goed van pas - en een goed zittend mutsje. 



Voor een patroon van een mutsje ging ik eerst kijken bij Gratis Naaipatronen en daar zijn er heel wat te vinden, maar uiteindelijk besliste ik toch om er zelf eentje te tekenen. Ik koos voor een dubbelzijdig mutsje, enerzijds omdat het iets dikker is, anderzijds om geen vervelende naden te hebben aan de binnenkant. Aangezien het op één A4-tje past, is het een kleine moeite om het te delen. 


Behalve dat zo'n mutsje echt wel van pas komt, is het ook een ideaal projectje wanneer je weinig tijd hebt. Op een kwartiertje heb je een mutsje klaar. En het is ook perfect om restjes te verwerken natuurlijk. 



Klik hier voor de werkomschrijving

1. Vouw je (tricot) stof dwars op de draadrichting en leg de rechte kant op de stofvouw. Knip het patroondeel 2x en voeg daarbij naadwaarde toe.



2. Leg de twee stofdelen op elkaar, speld en stik de 2 lange zijdes aan elkaar. 



3. Leg de naden aan een van de openingen op elkaar en speld en naai de opening dicht.



4. Keer alles om door de opening, leg de naden aan de overgebleven opening tegen elkaar, plooi de naadwaardes naar binnen en naai dicht (of maak dit nog mooier dicht met een blinde naad)



7. Duw de ene kant van de muts in de andere en plooi een omslag. Je mutsje is klaar!






53 opmerkingen:

  1. Fijn voor jullie dat het de goede kant op gaat met je herstel. Mooi gemaakt en tof dat je de uitleg met ons deelt 👍

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Proficiat ! Prachtige ventje met een prachtige naam !

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Nogmaals proficiat. Ik had het knappe ventje al zien passeren op instagram. Geniet er maar van. Van zoveel pracht 😍

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Via deze weg ook nog een superdikke proficiat!
    Leuke mutsjes en schattig ventje :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Proficiat met dat kleine kereltje! Zo'n mutsjes zijn idd onmisbaar bij een winterbaby :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Inderdaad ideaal als restjesverwerking.
    Fijn om te horen dat je aan de betere hand bent. Doe maar rustig aan en geniet van dit mooie kereltje!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Nogmaals proficiat! Leuke mutsjes voor een schattig ventje!

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Superleuk! En Cas staat er geweldig mee!

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Een dikke proficiat met jullie schattige ukje! En wat een mooie naam!

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Oh zeg, zo leuk! In augustus word ik tante, dus kan ik me uitleven met baby adequaat. Dit mutsje zal er alvast bij zijn!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Autocorrect... Babycadeau bedoelde ik uiteraard 😉

      Verwijderen
    2. Hihi, overkomt mij ook vaak :)

      Oh fijn! Die baby heeft geluk met een naaiende tante ;)

      Verwijderen
  11. Proficiat met je zoontje!
    Wat een lief mutsje, ideaal als geboortegeschenkje.

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Proficiat met Cas! En wat een lieve mutsjes zijn dat zeg.

    BeantwoordenVerwijderen
  13. proficiat met dat schattig ventje! hopelijk gunt hij jou veel naaimomentjes. Ik noteer dat mutsje zeker, ideaal voor restjes.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dankjewel :) 't Zullen in het begin wat kleine momentjes zijn, maar ja, ze zijn maar voor eventjes zo klein, dus daar ga ik ook volop van genieten ;)

      Verwijderen
  14. Ook via deze weg nog gefeliciteerd. Wat een prachtig ventje is het!

    BeantwoordenVerwijderen
  15. proficiat!! en zo schoon allemaal zeg ;)

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Nogmaals hele dikke proficiat! Wat een dolleke!

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Hey, een dikke proficiat alvast met je zoon!
    Ik krijg het patroontje niet open, zou je het mij misschien willen doormailen aub silke_vanrusselt88@hotmail.com (thx alvast)

    BeantwoordenVerwijderen
  18. proficiat met je zoontje,ik wil het mutsje maken maar vind niet hoe ik het patroon kan uitprinten,kan u het me aub doorsturen cornelis.chrisgmail.com mercie

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Wow mooi. Krijg het patroon helaas ook niet open. Zou u jet kunnen sturen of de maten naar Jannekemaas83@hotmail.com

    BeantwoordenVerwijderen
  20. vraagje wat is de maat van het mutsje ?

    BeantwoordenVerwijderen
  21. Hallo zou deze maar voor een kindje van 18 maanden passen 't is wel een flink kindje

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat gaat te klein zijn, dit is echt voor pasgeboren baby's.

      Verwijderen
  22. wat is de gemiddelde hoofdwijdte van een pasgeboren baby.

    BeantwoordenVerwijderen
  23. Hartelijk dank voor het delen. Goed patroon

    BeantwoordenVerwijderen
  24. Zou het patroon ook passen voor een baby van 2 maand?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dag Silke, dat gaat nog passen. Je kan ook een klein beetje naadwaarde aan de ronde zijde toevoegen, dan wordt het een klein beetje groter.

      Verwijderen
  25. Zou het patroon ook gaan voor een baby van 2 maand?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hangt een beetje van de baby af, misschien iets meer naadwaarde knippen? Maar ik zelf heb de mutsjes wel een tijdje kunnen gebruiken!

      Verwijderen
  26. Heel hartelijk dank voor dit gratis patroontje. Ik heb alleen een vraagje; moet ik ook naadwaarde knippen aan de kleine puntjes die in het patroon zitten? Dus de puntjes die de ronding vormen?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja, ook daar naadwaarde knippen. Zelf knip ik meestal maar 0.75cm naadwaarde (persvoetbreedte), maar ligt eraan hoe je stikt natuurlijk.

      Verwijderen
  27. Ik ga het ook maken voor hetkleindochtertje

    BeantwoordenVerwijderen
  28. Ik vind de beschrijving top, maar kan het patroon niet openen! Kan je me helpen? Alvast dank!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Stuur me even een mailtje of geef me je mailadres, dan stuur ik het zo.
      lunatiekblog @ gmail . com

      Verwijderen
  29. Wat een leuk mutsje! Ik wilde deze graag maken met een stof waar een patroon op staan. Hoe zorg ik er dan voor dat de olifantjes aan de achterkant niet op hun kop staan? Alvast bedankt!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. De binnenkant van de muts ligt in het verlengde van de buitenkantmuts, en net door die omslag te maken komt jouw stofje terug in de goede richting te liggen.

      Verwijderen
    2. Bedankt voor je snelle reactie!

      Verwijderen
  30. Jij die wordt geblokkeerd voor de deuren van je baan, je hebt een permanente zorg voor geld, je hebt geen financiële steun om aan je behoeften te voldoen en je dromen te realiseren. Ik kreeg een lening van 60.000€ en twee van mijn collega's kregen ook zonder problemen leningen van deze man omdat ik de juiste persoon tegenkwam. Hier is zijn e-mail:  pierrecombaluzier18@gmail.com

    E-mail: pierrecombaluzier18@gmail.com

    BeantwoordenVerwijderen
  31. Super leuk patroon! Hoe heb je de maten bepaald (m.n. de lengte van het mutsje)?

    BeantwoordenVerwijderen
  32. Hallo en welkom bij Spotcap Global Financial Services, Mijn naam is Claudia Klein, ik ben een geldschieter en ook een financieel adviseur. Ik bied allerlei leendiensten aan

    Heeft u dringend financiële versterking nodig? Heeft u een lening nodig voor verschillende doeleinden? als uw antwoord ja is, raad ik u aan contact op te nemen met mijn bedrijf via | spotcapglobalservices@gmail.com | of stuur ons een bericht via WhatsApp: +491742018459 | en heb binnen 24 uur een lening op uw rekening, want we bieden uitstekende leningservices over de hele wereld.

    Wij bieden allerlei soorten leningdiensten (Persoonlijke Lening, Zakelijke Lening en nog veel meer), wij bieden zowel langlopende als kortlopende leningen en ook kunt u tot 15 miljoen euro lenen en wij verstrekken leningen tegen een lage rente van 3% per jaar. Mijn bedrijf zal u helpen verschillende doelen te bereiken met een breed scala aan leenproducten.

    Ik erken het feit dat het verkrijgen van een legitieme lening altijd een enorm probleem is geweest. Voor individuen die een financieel probleem hebben en een oplossing hiervoor nodig hebben, vinden veel mensen het zo moeilijk om een ​​aandelenlening te krijgen van hun lokale banken of andere financiële instellingen vanwege hoge rente, onvoldoende onderpand, schuld/inkomstenratio, lage kredietscore of andere redenen

    Geen wachttijden of stressvolle bankbezoeken meer. Onze service is 24/7 beschikbaar - u kunt een lening krijgen en uw transacties voltooien waar en wanneer u het nodig heeft

    Wij bieden 24-uurs leningsdiensten van wereldklasse. Voor vragen/vragen? - Stuur een e-mail naar | spotcapglobalservices@gmail.com | of stuur ons een bericht via WhatsApp: +491742018459 | & Ontvang direct een reactie

    Uw familie, vrienden en collega's hoeven niet te weten dat u weinig geld heeft. Schrijf ons gewoon en u ontvangt een lening.

    Uw financiële vrijheid ligt in uw handen!!

    BeantwoordenVerwijderen